Cum îți evaluezi corect business-ul spa? – Spa Plus
Consultanta Spa & Training pentru centre Spa si HoReCa
Telefon
+40 743564796
Adresa Email
contact@spaplus.ro
În România se dezvoltă tot mai mult apetitul pentru spa, wellness, fitness, nutriție și e o mare bucurie să constați că într-o țară în care mâncarea este pe primul loc în alegerile oamenilor, există deschidere și către sănătate și preocupare pentru o stare de bine holistică.

Industria spa crește fie în mediul hotelier, fie prin centre spa și wellness de sine stătătoare, având proporții și concepte diferite, design și echipamente tot mai sofisticate.

Totuși, foarte multe din aceste business-uri se închid la fel de repede cum s-au deschis sau sunt la limita supraviețuirii.
Ceea ce separă un spa business de succes de unul care eșuează în primii ani de viață este că cele care reușesc, au înțeles că au nevoie de o structură de business solidă ce trebuie să includă o planificare strategică, planuri solide financiare și de marketing, sisteme de operare și suport (consultanță).

Dacă simți că te scalzi în ape tulburi și nu ști încotro e ieșirea, iată cateva direcții ce te pot ajuta să ieși cu bine la liman:

1. Fă o analiză clară și în detaliu a business-ului tău și fii cât se poate de obiectiv cu situația în care te afli acum.
Fii un fel de observator critic al propriului business, descoperă și analizează ce merge și ce nu merge, care sunt slăbiciunile, amenințările și apoi concentrează-te pe oportunități și măsurile pe care le poți aplica pentru a te redresa. De cele mai multe ori nu e ușor să faci singur asta, așa că  probabil e vremea să te gândești serios la un consultant spa.

2. Ai un plan de marketing?
Dacă nu ai unul, e cazul să îți revizuiești viziunea și direcția!

Fără un plan de marketing îți restrângi foarte mult capacitatea de a genera venit. Principalul scop al acestui plan este să genereze mai mulți clienți și să-i fidelizeze pe cei pe care i-ai câștigat deja.

Strategia ta de marketing ar trebui „să oblige” clienții noi să cumpere de la tine, să te recomande și sa cumpere din nou.

Foarte mulți consideră marketing-ul foarte scump, drept urmare nu fac marketing. Un business fără marketing e ca și cum ai conduce mașina fără combustibil.

3. Știi care este venitul mediu per client?
Cea mai ușoară metodă de a spori vânzările în spa este să te concentrezi pe venitul mediu per client (cât cumpără în medie un client de la tine). Aici nu intervii doar tu, ci și echipa ta.

Dacă știi clar care este valoare de care ai nevoie pentru a-ți crește venitul, atunci îți va fi ușor să știi ce măsuri să iei.
Una din aceste măsuri este să îți înveți echipa să vândă!
Iar vânzarea în spa se face prin recomandare continuă, cunoașterea foarte bine a produselor (atât servicii, cât și retail) , up-selling și cross-selling.

Atenție! Nu lăsa echipa să facă de capul ei acest lucru! E datoria ta sau a managerului să îi îndrume și să îi ajute, iar cel mai potrivite instrumente de învățare sunt training-urile de vânzări.
Apelează la un consultant în acest sens. Pe termen mediu și lung, te va costa mai mult să ai alături de tine o echipă nepregătită, decât una în care ai investit cu adevărat!

4. Ai un plan de recompensare a echipei?
Asigură-te că ai un plan foarte bine definit pentru a-ți recompensa echipa! Aceștia trebuie să fie motivați să vândă și să câștige mai mult.

Reține! Echipa trebuie evaluată și ajutată sa evolueze. Cum? Prin training-uri periodice și evaluare continuă.

Cea mai mare greșeală a managerilor spa este că nu au stabilite targete clare și nici metode de recompensare, atât pentru echipă ca întreg, cât și pentru fiecare membru în parte. Astfel, lipsește competitivitatea și evident, vânzările scad pentru că nimeni nu este motivat să facă mai mult.

Ce ar trebui să includă un plan de recompensare: numărul de clienți noi, numărul clienților fidelizați, rata de retenție, produse vândute, volumul de servicii etc.

Ca manager spa, măsurararea continuă lunară a performaței spa-ului trebuie să fie literă de lege, iar acest lucru îți va aduce claritate, creștere și succes.

5. Ai o metodă sau mai multe de a genera prospecți noi și a-i transforma în clienți?

În business ai nevoie continuu de instrumente care să îți „pompeze” mereu clienți.
Știi câți clienți noi intră în fiecare lună? Ai un target privind numărul de clienți noi pe luna? Câți clienți noi sunt fidelizați
?

6. Știi ce servicii îți aduc venit și care nu?

Verifică și stabilește periodic ce servicii îți aduc bani și care nu. Pe care merită să le ții în continuare și ce trebuie să elimini sau să înlocuiești?

Fii atent la ceea ce solicită clienții. Ei îți vor spune mereu ce le place, dacă vor sau nu altceva..
Introdu terapii și produse noi, încheie parteneriate noi cu profesioniștii din industrie, adu specialiști câteva zile pe săptămână etc. Sunt metode nenumărate de a te reinventa și de a ține pasul cu cerințele pieței, iar acest lucru îți va aduce cu siguranță și clienți noi, dar mai ales, profit.

7. Ai un consultant sau îți place să reinventezi roata?

Foarte multi proprietari și manageri spa consideră că știu și pot să facă singuri acest business. Poate ca da, dar cât de bune sunt rezultatele? Vrei să muncești din greu sau vrei să muncești deștept?

Dacă vrei să fii isteț , fii inovativ și cu siguranță vei fi mereu cu un pas înaintea concurenței. Ca să reușești asta, apelează la specialiștii în domeniu care te vor îndruma și ajuta să nu faci greșelile unui începător, să nu ajungi la epuizare căutând disperat soluții de a ieși din criză și, desigur să ajungi la succes cât mai repede.

8. Știi care este cauza reală pentru care business-ul nu produce atât de mult cât ți-ai dori?

De foarte multe ori simți că ceva nu funcționează, iar cifrele sunt cele care spun întotdeauna adevărul, dar ceea ce nu știi mereu este cauza reală a problemei.
Sursa nefericirii tale poate fi dată de lipsa strategiei și clarității tale, lipsa educației echipei, lipsa clienților noi sau a celor fidelizați, prețuri mari în comparație cu puterea de cumpărare, probleme tehnice sau de comportament / disciplina a echipei etc. Exemplele sunt nenumărate, dar există și soluții!

Ca să nu pierzi și mai mult timp și bani, adu în spa-ul tău un Client Misterios care va vedea prin ochii clientului tău, va detecta foarte repede punctele slabe ale business-ului și îți va oferi ceea ce ai nevoie pentru a lua măsurile corecte.
Nu îți fie teama de o astfel de experiență!
Tot ceea ce descoperă un Client Misterios îți va transmis doar ție și nu vei fi pus într-o lumină negativă. Din contra, vei reuși să descoperi sursa problemei și să o rezolvi cu costuri mici.

Inspirație și voie bună în toate!